Podczas wymiany samochodu na nowy, zwracamy uwagę na wiele aspektów, m.in.: specyfikacja techniczna modelu, wielkość, zastosowanie. Innym ważnym elementem, na jaki trzeba zwrócić uwagę, jest skrzynia biegów. Chociaż zwykle wybieramy skrzynię, do jakiej jesteśmy przyzwyczajeni, to warto jednak zastanowić się chwilę nad tym wyborem. Skrzynia biegów jest bardzo ważnym elementem, od tego, na jaki rodzaj zdecydujemy się podczas zakupu samochodu, będzie zależny późniejszy komfort jazdy.
Skrzynia automatyczna niesie ze sobą wiele udogodnień i poprawia komfort prowadzenia samochodu. Co prawda na rynku istnieje wiele rodzajów skrzyń automatycznych, które posiadają różne zasady działania, oraz towarzyszą im inne odczucia podczas jazdy. Najpopularniejsze z nich to: klasyczny automat, DSG, CVT. Pierwszy z wymienionych rodzajów jest dość prostym modelem skrzyni biegów, dużą zaletą jest niska awaryjność tej skrzyni. Niestety, żeby jeździć dynamicznie, potrzebować będziemy samochodu z mocnym silnikiem, drugą wadą tego rozwiązania jest zwiększone spalanie paliwa. DSG (Direct-Shift Gearbox) jest to skrzynia posiadająca dwa sprzęgła, jedno automatyczne, drugie mechaniczne, dzięki temu możliwe jest manualna zmiana biegów. Dużą zaletą jest dynamika jazdy oraz niższe spalanie niż przy klasycznym automacie. Skrzynia ta również posiada wady. W przypadku awarii naprawa będzie kosztowna, oraz samochód podczas zakupu będzie droższy. Skrzynię CVT charakteryzuje brak sprzęgła, a co za tym idzie podczas jazdy, nie będziemy czuć zmiany biegów, jazda będzie odbywać się bardzo płynnie. Dużym minusem tego rozwiązania jest: opóźniona reakcja na dodawanie gazu, drogie koszty naprawy takiego układu oraz średnią trwałość.
Najczęściej wybieranym modelem jest DSG, czyli dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Dzięki niej samochód mimo mniejszego silnika jest bardzo dynamiczną maszyną, sposób sterowania jest również bardzo ciekawy. Dzisiejsze skrzynie biegów są bardzo inteligentne, wciskając mocniej gaz, auto zacznie się rozpędzać do wyższych obrotów, natomiast przy wciśnięciu go do końca, samochód zrobi redukcję, żeby uzyskać jak największe przyśpieszenie. Skrzynia ta ma opinię skomplikowanej i awaryjnej, mimo że przy dobrym użytkowaniu pierwsze problemy pojawiają się przy około 200 tyś km.
Skrzynia manualna
Skrzynia manualna to najpopularniejszy w Polsce model skrzyni biegów, którego nikomu przedstawiać nie trzeba. Rozwiązanie to daje pełną kontrolę nad przenoszonym momentem obrotowym na osie, co za tym idzie, możemy w łatwy sposób dostosować obroty silnika do sytuacji na drodze. Samochody z manualną skrzynią biegów są tańsze przy zakupie, jak również przy naprawach. Niestety nauka płynnej jazdy na skrzyni manualnej jest trudniejsze oraz wymaga więcej czasu.
Skrzynia automatyczna czy manualna – co wybrać?
Decyzja o wyborze skrzyni biegów jest bardzo indywidualna, zależy od osobistych preferencji użytkownika. Warto jednak zastanowić się, chociaż chwilę nad tym aspektem. Przy przejściu z manualnej skrzyni na automatyczną, bardzo szybko można przyzwyczaić się do tego rozwiązania. Szczególnie jeżeli samochodu będziemy używać głównie do jazdy po mieście, a co za tym idzie stać w korkach. Skrzynie automatycznie w niektórych modelach posiadają po 7 lub 8 biegów, dzięki czemu mniej męczą silnik na trasach.